رویدادی تحلیلی عسل فردا - اخبار > دلیل آقام پیام رسان‌های داخلی را دوست ندارند؟ • عسل فردا

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶


به نقل عسل فردا، مدت زیادی هست که زیادی از مسئولان کشور تلاش می‌کنند آقام را به هستفاده از فضای مجازی داخلی تشویق کنند. با وجود تلاش های گسترده ای که در این زمینه شده هست به نظر می‌رسد این تبلیغات نتیجه زیادی نداشته هست. پیش از فیلتر انجام گرفتن تلگرام آمارها نشان می‌داد که ۸۰ درصد از مخاطبان این نرم افزار ایرانی‌ها هستند. طبق بعضی آمارها نیز از هر ۱۰ نفر ۶ نفر از تلگرام هستفاده می‌کنند. به جز تلگرام، اپلیکیشن های اینستاگرام و بعد از آن توئیتر، ایمو و اسکایپ هم از دیگر فضاهای مجازی محبوب هستند.

ماموریت به وزارت ارتباطات برای راه اندازی تلگرام داخلی

زیاد پیش تر از آنکه صحبت از فضای مجازی داخلی شود، بعضی مسئولان معتقد به راه اندازی اینترنت داخلی بودند. این موضوع هم خیلی با هستقبال جامعه رو به رو نانجام گرفت و زیادی افراد این موضوع را مورد انتقاد قرار می‌دادند. با فیلتر انجام گرفتن تلگرام نیز بحث هستفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی افزایش مطرح می‌شود. حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به وقایع اخیر بعضی منطقههای کشور به ایسنا نقل کرد: «خارجی‌ها از طریق تلگرام به تهییج افکار عمومی و بیان دروغ نسبت به وضعیت پایتخت و سایر منطقهها می‌پرداختند. مثلا می‌گفتند که فلان مسجد و فلان ناحیه آتش زده انجام گرفته در حالیکه چنین چیزی صحت نداشت. دنبال آنها دادن روحیه به سربازان‌شان در ایران بود. آنها آمار کشته‌ها را بالغ بر سه هزار نفر اعلام می‌کـــردند که چنین چیزی صحت ندارد و ۱۳ نفر کشته انجام گرفته‌اند. با توجه به چنین وضعیتی به وزارت ارتباطات ماموریت راه‌اندازی تلگرام داخلی و هستقرار سرورهای داخلی داده انجام گرفت تا آقام بتوانند از اینترنت با سرعت بالاتر و مطمئن و سرورهای داخلی هستفاده کنند تا دیگر کسانی به منافع امنیت و وحدت ملی خدشه وارد نکند.» اما بررسی ها نشان می‌دهد مخاطبان تلگرام بعد از فیلتر انجام گرفتن آن زیاد از آنکه بخواهند به پیام‌رسان ایرانی رو بیاورند به دنبال فیلترشکن هستند تا بتوانند بدون دغدغه به تلگرام دسترسی داشته باشند.

دودلیل برای بی‌رغبتی به فضای مجازی داخلی؛ بی‌اعتمادی و باز هم بی‌اعتمادی

دلیلیی این موضوع را با تعدادی از مخاطبان فضای مجازی در میان گذاشتیم. تقریبا از هر ۵ نفر ۳ نفر می‌گویند حاضر به هستفاده از پیام رسان داخلی نیستند. از نظر این مخاطبان دو موضوع علت و دلیل رغبت نداشتن به هستفاده از پیام رسان ایرانی بود؛ نخست بی‌اعتمادی به فضای مجازی ایرانی بود که زیادی از مخاطبان می‌گفتند تضمینی وجود ندارد که هشدارات‌شان در این فضا امن بماند. بعضی‌ می‌گفتند نمی‌خواهند برخی دستگاه‌ها به هشدارات شخصی و حریم خصوصی آنها دسترسی پیدا کنند.

برای دومین دلیل بی‌انگیزگی نیز می‌توان مجدد به نوعی از واژه بی‌اعتمادی هستفاده کـــرد. اما در این مکان بی‌اعتمادی به مسائل فنی اپلیکیشن‌های داخلی هست. شاید ریشه این نوع عملکـــرد اپلیکیشن‌های ایرانی مشاهده کـــرد. اگر به «بازار» مرجع دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی مراجعه کنیم، می‌بینیم مخاطبان در قسمت نظرات مربوط به پلن های ایرانی، نارضایتی از عملکـــرد این نرم افزارها را ابراز می‌کنند. اما بی‌اعتمادی فنی تنها بخش کوچکی از علت رغبت نشان ندادن به پیام‌های فارسی هست. مخاطبان افزایش نگران رصد انجام گرفتن حریم خصوصی خود هستند. شاید این سوال پیش بیاید که آیا واقعا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟ درست هست که همه حق دارند غریبه ها را به حریم خصوصی خود راه ندهند اما مگر ما چه در پیام‌رسان‌ها چه می‌گذرد که زیادی مایل نیستند دیگران از محتوای آن هشدار داشته باشند؟

تصویر و مطلب خصوصی‌ داریم

یکی از مخاطبان آقا می‌گوید: تایمی با همسرم چت می‌‌کنم ممکن هست تصویر یا مطالبی بین‌مان رد و بدل شود که دوست ندارم دیگران از آن مطلع باشند. این فضای خصوصی ما دو نفر هست و احدی حق ورود به آن را ندارد حالا چه حکومت و دولت و یا افراد و اشخاص عادی. این قضیه یک مبنای تکمیلا حقوقی داشته و تنها مربوط به ایران نیست. همه جای دنیا برای این مسئله احترام و ارزش بالایی قائلند بماند که دسترسی به فضای خصوصی منطقهوندان می‌تواند زمینه سوء هستفاده از هشدارات موجود در فضاهای خصوصی را برای زیادی از نهادها یا افراد فراهم می‌کند. به صورت حتم ظاهرا حساسیت خانم‌ها در این زمینه افزایش هست. آنهایی که به آموزه‌‌های دینی باور دارند نمی‌خواهند تصویر یا مطلب خصوصی‌شان که با افراد محرم یا دوستان خانم‌شان به اشتراک گذاشته می‌شود به دست غریبه و نامحرمان بیفتد.

خانومان کارمندی که دو چهره دارند

اما یک نگرانی دیگر را نمی‌توان در این مورد نادیده گرفت. بخشی از مخاطبان فضای مجازی افرادی هستند که در ادارات دولتی یا حتمی مشغول به کار هستند و نگران آن هستند که درز هشدارات شخصی آنها امرار معاش‌شان را تحت تاثیر قرار دهد. در این مکان نیز بعضی از خانم‌ها نگرانی افزایشی دارند. خانومان کارمند در محل کار ملزم به رعایت پوشش اسلامی هستند. اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن درستی یا نادرستی و تنها از زاویه اجتماعی به این موضوع بپردازیم، با بعضی خانم‌هایی رو به رو هستیم که تنها در محل کار خود را مقید به بعضی الزامات نشان می‌دهند. این افراد مایلند در فضای دیگر خود را آنگونه که هستند نشان دهند، اما همچنان می‌خواهند مرزی بین کار و امور دیگر را داشته باشند تا لطمه‌ای به خانومدگی کاری‌ و اقتصادی‌شان وارد نشود.

اما ظاهرا مسئولان زیادی هستند که به این بی‌اعتمادی باور دارند، هرتعداد که آنها کنترل اپلیکیشن‌های داخلی را شایعه می‌نامند. به عنوان نمونه عبدالرضا هاشم‌زائی یکی از نمایندگان مجلس به ایسنا نقل کرد: بی‌اعتمادی و عدم تمایل آقام به هستفاده از اپلیکیشن‌های داخلی به دلیل بی‌اعتمادی به صداوسیما هست که این بی‌اعتمادی بر روی پایان زوایای ارتباط جمعی تاثیر گذاشته هست. عسل فردای که نیز در رابطه با کنترل اپلیکیشن‌های داخلی مطرح هست بر روی ذهن افراد به خصوص جوانان تاثیر گذاشته هست و آن‌ها را به سمت اپلیکیشن‌های خارجی سوق داده هست. اگر صدا و سیما رویکـــرد خود را تغییر دهد و در افکار عمومی تنها بلندگوی یک جناح خاص نباانجام گرفت؛ آقام افزایش به صدا و سیما اعتماد خواهند کـــرد و به دنبال آن اعتماد آقام به اپلیکیشن‌های داخلی و اخبار داخل کشور جلب می‌شود.


دلیل آقام پیام رسان‌های داخلی را دوست ندارند؟


سروش پیام رسانی هست که تبلیغات گسترده ای برای آن شده هست



اعتماد عمودی ضعیف انجام گرفته هست

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس و هستاد دانشگاه در گفت و گو با فرارو این بی‌اعتمادی را زیاد حیاتی تلقی می‌کند و تاکید می‌کند این بی‌اعتمادی یک شبه به وجود نیامده هست. قرایی‌مقدم می‌گوید به نظر من اینکه آقام نمی‌خواهند پیام رسان فارسی هستفاده کنند فقط به خاطر بی‌اعتمادی به این هست که ممکن هست فعالیت شان در این پیام‌رسان ها کنترل شود. فرانسیس فوکویاما معتقد هست دو نوع اعتماد در جامعه وجود دارد. یک نوع اعتماد افقی هست که بین خود آقام وجود دارد و دیگری اعتماد عمودی هست که بین آقام و مسئولان کشور، پلن ریزان و رسانه‌ها وجود دارد.

این هستاد دانشگاه ادامه می‌دهد: تایمی اعتماد عمودی ضعیف شود به دنبال آن اعتماد افقی هم تضعیف می‌شود. همچنین تایمی اعتماد عمودی نباانجام گرفت، آقام حتی به واقعیات و حقایق اجتماعی اعتماد نخواهند کـــرد و آن ها را باور ندارند. چون اعتماد عمودی ضعیف انجام گرفته و فکر می‌کنند اپلیکیشن های فارسی توصیه مسئولان برای القای فکری و عقیدتی به آنههست میل به هستفاده از نرم افزارهای پیام رسان فارسی ندارند. مشاهده می‌کنید که با وجود اینکه صدا و سیما بخش های رویدادی مختلف دارد، آقام به بی‌بی‌سی افزایش مراجعه می‌کنند. چون فکر می‌کنند مسئولان واقعیات را قلب می‌کنند.

او می‌گوید: این بی‌اعتمادی یک شبه به وجود نمی‌آید. اصولا اعتماد یک پروسه دراز مدت هست. آقام ما در طول تاریخ به حکومت اعتقاد نداشته‌اند. به خاطر همین بی‌اعتمادی به دولت بوده هست که در زیادی از جنگ ها مثل حمله مغول یا حمله اعراب به ایران آقام وارد صحنه نانجام گرفتند و بعد از انقلاب حکومت نتوانست این فاصله بین دولت وملت را از بین ببرد.


منبع: فرارو