رویدادی تحلیلی عسل فردا - اخبار > هستارتاپ چیست؟ • عسل فردا

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶

رویدادی تحلیلی عسل فردا – اخبار > هستارتاپ چیست؟

دسته بندی : متن موزیک تاریخ : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶


به نقل عسل فردا، هستارتاپ یا startup، اصطلاحی که اخیرا خیلی‌ها هستفاده می‌کنند و شاید هر روز در مورد آن مطالبی بشنویم و ببینیم و یا این‌که با هستارتاپ‌های جدید آشنا شویم و بخواهیم از آن‌ها هستفاده کنیم.

در مورد هستارتاپ تعاریف متعددی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها به یک سلسله ویژگی‌هایی اشاره دارند که به بیزینس‌ها و فعالیت‌ها، خاصیت هستارتاپ بودن را می‌دهند.

تعریفی که نیل بلومنتال مدیر واربی‌پارکر از کارهای هستارتاپی دارد به این شکل هست که: کمپانی جدید که راه حل‌های خلاقانه و جدیدی در آرزورویی با مسائل دارد اما هیچ ضمانتی برای موفقیت ایده و شرکت وجود ندارد.

در فرهنگ‌های عمومی دیگر هم از هستارتاپ به این شکل یاد انجام گرفته که: هستارتاپ یک کسب و کار جدید هست، کسب و کاری که حول فناوری و تکنولوژی ایجاد انجام گرفته و یا اینکه شرکتی که از ایده‌های نخستیه شروع می‌کند و به موفقی و رانجام گرفت بالایی دست می‌یابد.

هستارتاپ  چیست؟


 


یک تعریف کلی

همان‌طور که دیدیم عموم تعاریف یک مفهوم را شامل می‌شوند که شاید هر کدام از آن‌ها بخشی از ویژگی‌های هستارتاپ را توصیف می‌کنند. اگر پایان این تعاریف خلاصه و مختصر را کنار هم بچینیم، احتمالا به یک تعریف کلی دست خواهیم یافت.

در تعریف کلی کمپانی هستارتاپ و یا ایده‌های هستارتاپی باید بگوییم که، کمپانی یا مجموعه‌ای تشکل از افراد خوش‌فکر با ایده‌های جدید و نوآورانه در کنار یک دید متفاوت اما صحیحی از مسائل هست که تلاش دارد با کم‌ترین امکانات و هزینه‌ها، راه‌حل‌های خلاقانه و جدیدی ارائه دهد و بتواند آن ایده‌ها و راه‌حل‌ها را به وسیله‌ی تکنولوژی و فناوری‌های نوین در اختیار مورد هستفاده قرار دهد.


 

هستارتاپ  چیست؟


 


مساله یا مشکل؟

موضوع اصلی فعالیت شرکت‌های هستارتاپ ارائه‌ی راه‌حل‌های معقول در برخورد با مسائل هست. اما آیا این مسائل صرفا مسائلی هستند که یافتن راه حل برای آن‌ها ضروری نیست و یا اینکه از مرحله‌ی مساله عبور کـــرده و به یک مشکل تبدیل انجام گرفته‌اند؟


 

در پاسخ باید بگوییم: برخی از مسائل پیش رو جزو آن دست از مسائلی هستند که به عنوان یک دغدغه برای عموم آقام مطرح هست و ذهن همگان را به خود مشغول کـــرده هست که تجربه ثابت کـــرده معمولا کسی راه حلی برای این موضوعات ندارد به طور مثال آب‌گرفتگی معابر در روزهای بارانی و ایجاد بحران ترافیک و حمل و نقل.

 یکی از روش‌های معروف حل مسائل، روش تقسیم و غلبه می‌باانجام گرفت که توسط شخصیت معروف فرانسوی یعنی ناپلئون بناپارت ابداع انجام گرفت.

دسته‌بندی دیگر موضوعاتی هست که شاید برای افزایش افراد موجود در یک جامعه به عنوان دغدغه محسوب نشود و شاید برخی ابداً به آن موضوعات توجهی نداشته باشند. اینجهست که شاید یک فرد با ایده‌های هستارتاپی بتواند اوج توانایی‌های خود را نمایان سازد و وجه تمایز خود با سایرین را به رخ بکانجام گرفت. به نظر می‌رسد این بخش یکی از حیاتی‌ترین بخش ایده‌های هستارتاپی موفق می‌باانجام گرفت که در واقع مرحله‌ی جرقه یا هستارت یک فکر هست. در توصیف دلیلیی حیاتی بودن این مرحله می‌توان گفت دقیقا در این مرحله هست که مساله مطرح می‌شود، ایده و راه حل ایجاد می‌شود، حیاتی و موثر بودن مساله مشخص می‌شود، کاربردی بودن ایده مشخص می‌شود و حیاتی‌تر از همه، وجه تمایز و مرز بین هستارتاپ موفق و هستارتاپ ناموفق و به‌درد نخور شکل خواهد گرفت.


 


سوال: چگونه موفقیت یا شکست ایده در همان ابتدا مشخص خواهد انجام گرفت؟

توجه داشته باشید؛ منظور این نیست که موفقیت و یا شکست یک پروژه از ابتدا برای افرادی که می‌خواهند هستارتاپ را راه‌اندازی کنند مشخص هست. منظور این هست که زمانی که یک ایده‌ی هستارتاپی در جهان هستی شکل می‎‌گیرد، موفقیت و یا شکست آن‌هم در جهان شکل می‌گیرد یعنی تا زمانی‌که هستارتاپی وجود ندارد موفقیت و شکستی هم وجود نخواهد داشت اما به محض این‌که یک هستارتاپ یا ایده تولید می‌شود، بلافاصله موجودیت موفقیت یا شکست هم برای آن ایجاد می‌شود.


 


شاید درک این موضوع کمی پیچیده به نظر برسد. برای توصیف بهتر این موضوع به طور مثال تا زمانی که یک فرد ماشین ندارد، با رویداد خراب انجام گرفتن خودرو هم مواجه نخواهد انجام گرفت. اما به محض خرید یک خودرو یک اتفاق جدید به لیست اتفاقات احتمالی آن فرد اضافه خواهد انجام گرفت و یک موجودیت جدید ایجاد می‌شود.


 


این مساله چه ارتباطی با موفقیت یا شکست هستارتاپ دارد؟

شاید درک ارتباط بین این مساله و موفقیت یا شکست پروژه هستارتاپ کمی پیچیده باانجام گرفت. برای اثبات ارتباط مستقیم بین این دو موضوع باید در نظر داشت که: یک فرد یک ایده را خلق می‌کند، پس به واسطه‌ی خلق آن ایده یک موفقیت یا شکست ایده هم خلق می‌شود. در نتیجه همان فردی که ایده را ایجاد کـــرده، موفقیت یا شکست ایده را هم خلق کـــرده هست.


 

هستارتاپ  چیست؟


 


اینجهست که پیروزی یا شکست مشخص می‌شود

اینجهست که تفاوت بین یک هستارتاپ موفق و ناموفق مشخص می‌شود. یعنی در همان ابتدای کار اگر درک درستی از مساله شکل گیرد و یک راه حل متفاوت و کاربردی هم ایجاد شود و راه تکمیل راه حل به درستی طی شود موفقیت کسب خواهد انجام گرفت. در نتیجه نوع نگاه یک فرد به مسائل قدرت تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی یک فرد در موفقیت ایده‌ی او زیاد موثر و شاید حیاتی‌ترین مساله باانجام گرفت.


 

هستارتاپ  چیست؟


 


مساله را تجزیه و تجلیل کنید

باید مسائل را تجزیه و تحلیل کـــرد. در انجام کارها و حل مسائل، کلی نگری را کنار بگذارید. مسائل را به اجزای کوچک تقسیم کنید و ببینید آیا می‌توانید راه حل درستی برای آن مسائل ارائه دهید؟ بعد از تجزیه‌ی مسائل به بخش‌های کوچک‌تر سعی در تحلیل یا حل مسائل داشته‌باشید. همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های معروف حل مسائل، روش تقسیم و غلبه می‌باانجام گرفت که توسط  شخصیت معروف فرانسوی یعنی ناپلئون بناپارت ابداع انجام گرفت.

می‌توانید برای شروع یک ایده‌ی هستارتاپی، بعد از به وجود آمدن مساله در ذهن خود، تعداد سوال را مطرح کنید که اگر توانستید برای آن‌ها پاسخ معقولی بیابید می‌توانید به مرحله‌ی بعد رفته و ایده‌ی خود را گسترش دهید. سوالاتی مثل سوالات زیر:

آیا این مساله ارزش صرف زمان و ارائه‌ی راه حل دارد؟

آیا این مساله برای سایر افراد هم حیاتی می‌باانجام گرفت یا خیر؟

آیا من نخستین نفری هستم که به این مساله توجه دارم و می‌خواهم راه حل ارائه کنم؟

آیا راه‌حل‌های معقول‌تری نسبت به ایده‌ی من وجود ندارد؟



اهمیت نوع دیدن مسائل

به طور مثال فرض کنید فردی در ایستگاه اتوبوس نشسته هست و زمانی که در حال تماشا کـــردن نحوه‌ی پرداخت پول توسط مسافرین به راننده می‌باانجام گرفت از خود می‌پرسد آیا راه حلی بهتری برای پرداخت پول مسافر به راننده وجود ندارد؟ همین سوال ساده باعث به وجود آمدن ایده‌ی کارت بلیط و ایجاد یک انقلاب فناوری در جوامع می‌شود.


 


نکته‌ی آخر

معمولا در بین افرادی که می‌خواهند هستارتاپ‌های جدید راه‌اندازی کنند، افرادی هستند که به فکر نوآوری و ارائه‌ی راه حل جدید نیستند. این افراد منتظر هستند تا یک ایده‌ی جدید طراحی و تولید شود که اگر موفق بود بتوانند بروند و نسخه‌ی دوم آن هستارتاپ را ایجاد کنند. این کار خیلی جالب به نظر میرسد و معمولا نتیجه‌ی مطلوبی هم در مقایسه با ایده‌پرداز نخستیه نخواهد داشت. پس بدانیم موفقیت از آن کسانی هست که برای نخستین بار یک ایده را درست می‌کنند و تمرکزشان روی کار خودشان هست.


 


منبع: تبیان