قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X • عسل فردا

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶

قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

دسته بندی : متن موزیک تاریخ : پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶

قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

قصهی ساخت Xbox One X

قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

“به قلم James Temperton از وبسایت Wired”

با هشداراتی که از یک شرکت بیمه مستقر در سیاتل به دستمان رسید، از ساکت‌ترین اتاق جهان با رویداد انجام گرفتیم. گوش‌های انسان تنها می‌توانند تا صفر دسیبل را بشنوند. در این اتاق، صدای سکوت به منفی ۲۰ می‌رسد. « به جهانِ سکوت خوش آمدید». این جمله را یک روان‌شناس میان‌سال و به صورت حتم کوتاه‌‌قد به نام گُپال به من گفت که در حال کار در بخش دستگاه‌های مایکروسافت هست. زمانی که در را پشت سر خود بست، صدای گپال تغییر کـــرد. به یک لحظه از جریان خونی که در سرم ایجاد انجام گرفت مطلع انجام گرفتم. گوش‌هایم سوت می‌کشیدند و به دشواری می‌توانستم‌ آب دهانم را پایین ببرم به گونه‌ای که انگار به سرعت در حال سقوط از ارتفاع هستم. گپال در کنار من ایستاده هست اما صدایش به گونه‌ای هست که به دشواری در هوا در تقلا برای رسیدن به من هست.

پایان این اتاق که توسط خود گپال ساخته انجام گرفته، از بقیه بخش‌های ساختمان شماره ۸۷ مایکروسافت جدا انجام گرفته و توسط ۶۳ فنر بزرگ به حالت تعلیق در آمده هست. یک فضای هوا آن را محاصره می‌کند و دیوارها زیاد ضخیم هستند به گونه‌ای که اگر یک جت در آن طرف در فرود بیاید صدایش مثل این هست که یک نفر در حال صحبت کـــردن باانجام گرفت. محوطه برج ردموند مایکروسافت زیاد از ۲۰ اتاق دارد که به اندازه‌های مختلفی ساکت هستند و هرکدام زیاد از ۱.۵ میلیون دلار خرج برداشته‌اند.

9318150780423312902 1%20 %20Co - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

در این اتاق که معبدِ سکوت هست، گپال صدایی که از خنک‌کننده‌های کامپیوتر شنیده می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. او می‌گوید: « چیزی به نام صدای یک خنک‌کننده نداریم. تنها انواع مختلفی از سر و صداهای خنک‌کننده وجود دارد. مثلا منبع تغذیه از خود صدا درست می‌کند یا LED‌ها هم از خود صدا درست می‌کنند. زمانی هم که در حال گیم هستید و خنک‌کننده گرم می‌شود از خود صدا درست می‌کند. این صداها زمانی شنیده می‌شوند که در سکوت باشیم. در این اتاق پایان انواع اندازه‌گیری‌‌های صدا اعم از صدای کیبورد، صدای روشن و خاموش انجام گرفتن دستگاه و کیفیت صدا را داریم.»

طی ماه‌های گذشته، تیم گُپال در تلاش برای اندازه‌گیری تنها یک صدا بوده‌اند و آن چیزی نیست جز صدای روشن انجام گرفتن یک کنسول گیم: «با Xbox One ما بازخورد نیکوی از آقام گرفتیم و آن‌ها صدای آن را در زمانی که روشن و خاموش می‌انجام گرفت دوست داشتند.» در این زمان گپال به آخرین کنسول مایکروسافت یعنی Xbox One X نزدیک می‌شود که روی میزی در وسط اتاق قرار دارد. « من این را روشن می‌کنم و به شما توضیح خواهم داد که در مورد این کنسول چه چیزی را متفاوت انجام داده‌ایم.» در این زمان گپال دکمه کنسول را فشار می‌دهد و کنسول شروع به تولید سه صدای بیپ‌مانند سریع می‌کند. گپال در این زمان با هیجان به من می‌گوید: « می‌شنوی؟» متعجب به او نگاه می‌‌کنم اما ادامه می‌دهد: «بین صدای دوم و سوم فاصله‌ای ۲۵ میلی‌‌ثانیه‌ای وجود دارد.» شاید شما معنی این را متوجه نشوید اما بدانید که ۲۵ میلی‌ثانیه برای صدای یک سیستم زیاد قابل توجه هست. این ذره‌ای از نمایش سرعت و قدرت Xbox جدید هست. 

در فوریه سال ۲۰۱۴، زمانی که «ساتیا نادلا» (Satya Nadella) به عنوان مدیر مایکروسافت انتخاب انجام گرفت، Xbox به عنوان تنها موفقیت دشوار‌افزاری این شرکت حساب می‌انجام گرفت. لپتاپ Surface RT آن‌ها شکست خورد و خرید ۷ میلیارد دلاری Nokia هم به هیچ جایی نرسید و نتیجه آن از دست رفتن ۱۸ هزار شغل انجام گرفت. مایکروسافت تجارت گوشی‌های همراه خود را کاهش داد و طراحی‌های صنعتی را به عنوان مرکزیت هستراتژی جدید خود قرار داد. خلاصه هستراتژی آن‌ها ساده بود: چگونه می‌توانستند دشوار‌افزارهایشان را منحصر به فرد بساخانومد؟ اما با صنعتی که توسط خطوط آیفون‌ها، آیپد‌ها و مک‌بوک‌های شرکت اپل تسخیر انجام گرفته، کار دشواری به نظر می‌رسید. در سال‌هایی که گذشت مایکروسافت بر خلاف انتظار به جایگاه نیکوی در بازار رسید؛ به گونه‌ای که لپتاپ‌های Surface جدیدِ آن‌ها که در ژوئن ۲۰۱۷ منتشر انجام گرفت به موفقیت زیادی دست پیدا کـــرد و آغاز‌گر تغییر در مایکروسافت انجام گرفت. خوش‌بختانه این تغییرات در زمان تغییرات Xbox هم به وقوع پیوست.

پیاده‌روی کوتاهی در راه‌روی پیچ‌ در پیچ ساختمان شماره ۸۷ داشتم. این ساختمان به عنوان مرکز پیشرفته آزمایشات مایکروسافت به حساب می‌آید. این‌جا جایی هست که مایکروسافت طراحی‌های دشوار‌افزاری خود را آزمایش می‌کند. جناب آقا «بیل  مِیز» که رهبری این آزمایشات را به عهده دارد می‌گوید: « دنبال من این هست که بتوانم هر کاری را انجام بدهم.» نزدیک به ۵۰ نفر در تیم آزمایشات کار می‌کنند که در سال ۲۰۱۴ به این مکان منتقل انجام گرفتند. در این مکان یک ایده می‌تواند به ۴۵ دقیقه به صورت فیزیکی ساخته شود. در میزی که روبروی ما قرار داشت، ردیفی از نسخه‌های نخستیه Xbox One X وجود داشت که نشان‌دهنده آخرین تتکمیل کنسولی مایکروسافت هست. جناب آقا مِیز ادامه می‌دهد: «ما بازخوردهای نیکوی از کوچک‌ بودن طراحی Xbox One S و جزئیات گرافیکی آن دریافت کـــردیم، بنابراین سعی ما بر این بود که این مزیت را حفظ کنیم. ما می‌دانستیم که آقام یک جعبه بزرگ را نمی‌خواهند.» جناب آقا مِیز به کنسول باز انجام گرفته‌ای اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «شاید هیچ‌کس علاقه‌مند به باز کـــردن کنسولش و دیدن داخل آن را نداشته باانجام گرفت اما ما به داخل کنسول هم رفته‌ایم و تمیز‌کاری کـــرده‌ایم و ویژگی‌های گرافیکی به آن افزوده‌ایم. این چیزی هست که باعث غرور زیاد در من می‌شود.»

1306315078054657175 2%20 %20Co%20 %20Co - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

در گوشه‌ی دیگری از ساختمان شماره ۸۷، در اتاقی هستم که توسط یک سازه باریک از دیگر محیط‌ها جدا انجام گرفته هست. «جان موریس» که یکی از مهندسین ارانجام گرفت کارخانه هست و کمی هم خمیده به نظر می‌رسد می‌گوید: «محیط کار در زمانی که محصولات را می‌سازیم زیاد با اهمیت هست.» آزمایشگاه ایشان بین یک کلاس زیست شناسی و یک هستودیو عکاسی قرار دارد. موریس سپس دلیلغ‌های LED را نشان می‌دهد که به صورت حتم گرما هم تولید می‌کنند. بعد از خاموش کـــردن دلیلغ‌ها، موریس به نور سفید و تاری زیر تلویزیون اشاره می‌کند که به صورت حتم همان دلیلغ جلوی Xbox One X هست و می‌گوید: «ما تایم زیادی روی طراحی Nexus گذاشتیم. نمی‌خوهستیم که فقط یک نور خیره‌کننده در شب باانجام گرفت بلکه می‌خوهستیم به گونه‌ای باانجام گرفت که در نور روز هم درخشان به نظر بیاید.»

در گیم کنسولی با سونی، مایکروسافت در حال قمار روی دو چیز بزرگ هست: جزئیات کوچک و ارقام بزرگ. ابتدا با جزئیات شروع می‌کنیم. اقای «لئو دل کهستیلو» که مدیر بخش دشوار‌افزار Xbox هست می‌گوید: «آقام زیاد از ۱۰۰ سال هست که روی فلز سوراخ‌های ریز ایجاد می‌کنند یا همان پانچ‌کاری می‌کنند. زمانی که ما شروع به کار کـــردیم، اگر از هر مهندس ابزار بپرسید که آیا می‌شوید سوراخ‌های ریزی درست کـــرد که آن‌قدر به هم‌دیگر نزدیک باشند که شبکه بین آن‌ها نازک‌تر از ضخامت خود فلز باانجام گرفت، مطمئنا به ما می‌گفت که امکان‌پذیر نیست. زمانی که به آن سطح از نازکی می‌رسید، فلز شروع به خم‌انجام گرفتن می‌کند. مهندسین ما این موضوع را تبدیل به یک چالش کـــردند و تصمیم به حل این مشکل نمودند.»

حال به ارقام می‌رسیم: Xbox One X به یک CPU مخصوص به خود با هشت هسته ۲.۳GHz، یک پرداخانومده شش ترافلاپی که در ۱۱۷۲MHz اجرا می‌شود، ۱۲ گیگابایت مموری و ۳۲۶ گیگابایت در ثانیه پهنای مموری مجهز هست. به صورت خلاصه به شما بگویم: قدرت‌مند هست. اما این قدرت به چه اندازه حیاتی هست؟

برای ساخانومدگان حرکت به سمت ۴K شگفت‌انگیز هست. جناب آقا «متیو آلِن» که کارگردان هنری گیم Shadow of War از Monolith Productions هست این‌گونه توضیح می‌دهد: «قابلیت ۴K به ما اجازه هستفاده از پایان پیکسل‌های انیمیشن‌انجام گرفته را می‌دهد. طراحی هنری گیم عظیم هست و بنابراین شما در حال ساخت تکسچر‌های بزرگ هستید که باید آن‌ها را رِندِر هم بکنید.» یک نکته‌ای وجود دارد که مرتبا من از این جا و آن‌جا می‌شنوم؛ ساخانومدگان سال‌ها هست که در حال ساخت شخصیت‌ها و دنیاها با جزئیات زیاد دقیق هستند اما تا به اکنون، موی بینی اشخاص و خراش‌های ریز روی پوست تنها در کامپیوتر‌های با دشوار‌افزارهای قوی دیده انجام گرفته هست.

15427150780546433509 1 - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

با این که ۴K کمک می‌کند که جزئیات اضافه شود، ویژگی HDR کمک می‌کند که این جزئیات افزایش در دید باشند. جناب آقا «مایک رِینِر» که کارگردان تکنیکی گیم Gears of War هست می‌گوید: «من از بهبودی که در شاخ و برگ و درختان ایجاد انجام گرفته هست لذت می‌برم. فلز، زره و سلاح‌ها… همگی بهتر در دید هستند.» جناب آقا «فرانک او‌کانِر» که کارگردان سری Halo هست این‌گونه اضافه می‌کند: «توضیح دادن HDR دشوار هست. این ویژگی جزئیات بهتری را اضافه می‌کند تا این که فقط به کُنترهست کمک کند. شاید حتی به اندازه ۴K برای آقام مفید باانجام گرفت.»

برای ساخانومده گیم Mincecraft یعنی Mojang، افزایش پردازش قدرت به معنی گسترش دنیای عظیم گیم هست. «کامرون اِگبِرت» که مهندس ارانجام گرفت نرم‌افزار هست می‌گوید: «این ویژگی به ما اجازه می‌دهد که کارهایی را بکنیم که قبلا نمی‌توانستیم. زیادی از گیم‌ها ساختار ثابتی دارند اما گیم ما به صورت داینامیک هست.» »بِرَد شابر» که کارگردان هنری گیم هست اضافه می‌کند: «قدرت افزایش به ما اجازه انجام زیادی از کارها را بدون هیچ نگرانی می‌دهد.» اِگبرت نتیجه می‌گیرد: «در نهایت به گیمکنان ما هم اجازه ساخت چیزهایی را می‌دهد که قبلا قادر به ساخت نبوده‌اند.»

723315078042376756 3%20 %20Co - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

برای کمی دور انجام گرفتن از این مزیت‌ها، بهتر هست این موضوع را در نظر بگیرید که نه تنها ۵۰۰ دلار برای Xbox One X، بلکه مقداری را برای یک تلویزیون ۴K باید کنار بگذارید. آلبرت پِنِلو که کارگردان ارانجام گرفت مدیریت و پلن‌ریزی محصولات مایکروسافت هست می‌گوید: «من حدس می‌خانومم که نزدیک به نیمی از افرادی که در روز نخست Xbox One X را خریداری می‌کنند یک تلویزیون ۴K هم دارند.» این حدس به صورت حتم بر اساس ایمان مایکروسافت در یک گرایش کم اما در حال رانجام گرفت هست. در سال ۲۰۱۶، نیمی از تلویزیون‌های جدیدی که در آمریکا فروخته‌ انجام گرفتند از ۴K پشتیبانی می‌کـــردند. این آمار پیش‌بینی انجام گرفته که تا پایان ۲۰۱۷ به ۶۰ درصد و در ۲۰۱۸ به ۸۰ درصد برسد. برتصویر تلویزیون سه‌ بعدی که زیاد هایپ انجام گرفت اما از نظر تجاری تبدیل به شکست انجام گرفت، مایکروسافت اطمینان دارد که ۴K یک قمار ایمن هست.اما قمار کـــردن روی تکنولوژی‌هایی که عده‌ی کمی قادر به هستفاده هستند ریسک‌هایی هم دارد.

به همین دلیل مایکروسافت پلن‌ای به نام Dream Killer را پایه‌گذاری کـــرد. جناب آقا «جان اسنیولی» مدیر ارانجام گرفت طراحی که یکی از پیشگامان طراحی جدید رابط کاربری Xbox هست می‌‌گوید: «در این جا بود که قلب طراحان‌مان را شکستیم». Dream Killer یا «کشنده آرزو» یک تلویزیون قدیمی در گوشه اتاق هست که یادآور پایان مهندسین هست که زیادی از گیمرها آخرین تکنولوژی را ندارند، حتی اگر کنسول جدید را خریداری کـــرده باشند. اسنیولی ادامه می‌دهد: «این تلویزیونی هست که مدت‌ها پیش باید دور انداخته می‌انجام گرفت. مزخرف هست. زمان زیادی را صرف اطمینان از این موضوع کـــردیم که محتویات‌مان روی Dream Killer هم نیکو به نظر برسد.» 

در حالی Xbox One X در تعداد ماه فردا عرضه می‌شود که پلتفرم اصلی سال‌های دشواری را پشت سر گذاشته هست. زمانی که مایکروسافت Xbox One اصلی را در ۲۰۱۳ معرفی کـــرد، پلن این بود که تبدیل به جعبه‌ای برای انواع سرگرمی‌ها شود و نه فقط یک کنسول گیم. با این حال خوهسته مایکروسافت برای در اختیار گرفتن اتاق‌های سرگرمی‌مان با شکست روبرو انجام گرفت و از آن زمان در حال تقلا برای رسیدن به یک جایگاه مطلوب هست. فیل اسپنسر که در سال ۲۰۱۴ به ریهست بخش Xbox مایکروسافت رسید می‌گوید: “من تکمیلا چیزهایی که در مورد عرضه Xbox One و موضوعات تلویزیون و کینکت مطرح می‌کنید را درک می‌کنم. همه‌ی این‌ها دیدهایی متفاوت بود. من دیدی که تیم قبلی داشتند را درک می‌کنم. خوشبختانه تمرکز ما روی مشتری گیمینگ در سه سال گذشته نشان از اهمیت این قشر برای ما هست.»

16651150780546543000 2 - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

One X و هم‌خانواده کاهش قدرت‌مند آن یعنی One S تلاشی برای ادامه راهی بود که Xbox 360 آغاز‌گر آن بود. اسپنسر تغییر به این نگرش را به لطف مقامات بالایی مایکروسافت می‌داند: «خیلی نیکو هست که ساتیا نادلا در مورد الان حرف می‌خانومد. پشتیبانی که ما برای تصمیم به ماندن در صنعت گیم و نبودن در صنعت دیگری گرفته‌ایم زیاد بالا هست.» به صورت حتم عسل فردا تعدادان بر اساس نقشه پیش نرفت و Xbox One S که در آگوست ۲۰۱۶ عرضه انجام گرفت در سایه کنسول قدرت‌مندتر سونی یعنی PS4 Pro قرار گرفت. نخستین کنسول خانگی که از گیمینگِ ۴K پشتیبانی می‌کـــرد. One X که به سادگی از نظر عملکـــرد از PS4 Pro برتر هست، توانست سر مایکروسافت را بالا نگه دارد. عرضه سه کنسول در عرض تنها ۴ سال زیادی را شگفت‌زده می‌کند اما پِنِلو برای این موضوع قرار نیست عذرخواهی ‌کند: «می‌خوهستیم که طرفداران قدرت‌مند‌ترین کنسول را داشته باشند.» برای کسانی که توسط عدد ترافلاپ یا تقویت‌کننده کنسول ذوق‌زده نانجام گرفته‌اند، گیمینگ ۴K هم تعدادان هایپی برایشان نخواهد بود. اما در میان ساخانومدگان، مشخصات One X چیزی هست که به صورت اساسی نحوه ساخت و تجربه گیم‌ها را تغییر می‌دهد.

همان‌طور که در مقاله مورد عجیب Original Xbox توضیح دادیم، نخستین Xbox قرار بود که به اسم DirectX Box باانجام گرفت که یادآور نرم‌افزار DirectX بود که با ویندوز ۹۵ معرفی انجام گرفت. ایده پشت DirectX این بود که گیمینگ با PC ادامه‌دار شود: یک گیم را بخرید و بتوانید تا ابد قادر به تجربه آن باشید.

12146150780423245322 2%20 %20Co - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

جناب آقا پِنِلو نزدیک به ۱۷ سال هست که برای مایکروسافت کار کـــرده هست و ۲۳ سال هست که در صنعت گیم مشغول به فعالیت می‌باانجام گرفت. یک آقا چهارشانه که صدایش در فضا می‌پیچد و زیاد محکم دست می‌دهد و عناوین قدیمی و رترو را یادآوری می‌کند. گیمینگ از طریق کنسول متداوم گرفتار بار گذشته خود بوده هست. یک صفحه گرامافون که ۳۰ سال پیش خریداری انجام گرفته را می‌توان تغییر فرمت داد و امروز از آن لذت برد. در PC هم دیسک Worms 2 که شما در ۱۹۹۷ خریدید را امروزه می‌توانید روی ویندوز ۱۰ تجربه کنید. حالا وضعیت در گیمینگ با کنسول‌ها چطور هست؟ متاسفانه تعدادان نیکو و مساعد نیست. پِنِلو توضیح می‌دهد: « کنسول‌ها افزایش از کامپیوتر‌ها سفارشی هستند. اما دلیل من نمی‌توانم MS.Pac-Man را روی Pac-Man arcade خودم اجرا کنم؟ خب چون که این‌ها دو بورد متفاوت هستند. آتاری یک شرکت هست و نینتندو یک شرکت دیگر.»

گرفتار مشکلات تکنیکی backwards compatibility و نیاز مالی برای عرضه دشوار‌افزار جدید به صورت هر تعداد سال انجام گرفتیم. ساخانومدگان کنسول‌ها آقام را مجبور کـــرده‌اند که نرم‌افزار قدیمی خود را دور بیانداخانومد تا قادر به تجربه آخرین گیم‌های روز باشند. کوین گَمیل که مدیر تیم پلن‌نویسی Xbox هست می‌گوید: «گیمینگ از طریق کنسول تنها نوعی از سرگرمی هست که به شما اجازه هستفاده از محصولات قدیمی‌انجام گرفته را نمی‌دهد. دلیل شما نمی‌توانید پایان گیم‌های Atari 2600 خود را درون ColecoVision اجرا کنید؟ نحوه ارائه محصول تغییر کـــرده، آقام به گیم‌های دیجیتالی روی آورده‌اند. دانستن این موضوع که محصول دیجیتالی که خریداری کـــرده‌اید به همراه شما می‌آید موضوع حیاتیی هست. این الگوی جدیدی هست که ما در سال ۲۰۰۱ آن را نداشتیم.» 

گیمینگ با کنسول در یادگیری از نتفلیکس، اسپاتیفای و هستیم کند عمل کـــرده هست. دیگر محدودیت رسانه فیزیکی وجود ندارد و شرکت‌ها مجبور نیستند پایان سود خود را در یک بازه زمانی کوتاه به دست بیاورند. خانم “شانون لافتیس” که مدیر بخش نشر Xbox هست می‌گوید: «درست به مانند ویدیو‌ها که شاید در اوایل به نیکوی در باکس‌آفیس عمل نکنند و نیکو نفروشند اما بعدا فروش نیکوی پیدا می‌کنند، همین اتفاق برای گیم‌ها می‌افتد.» نتیجه نهایی این هست که ساخانومدگان می‌توانند افزایش ریسک کنند:‌ «پیش از نسل فعلی کنسول‌ها، به نظر می‌آمد که همگی برای امتحان کـــردن یک چیز جدید آقاد بودند. ناگهان ساخانومدگان کوچکی می‌آیند و گیم‌هایی را می‌ساخانومد که با فروش غیرقابل انتظاری روبرو می‌شود و به اکوسیستم موجود خانومدگی مجدد می‌بخانجام گرفت. من مدت زیادی هست که در این صنعت هستم. در گیم Age of Empires مسئول تعادل‌سازی گیم بودم. احساس خوشایندی که وجود داشت همان چیز خاصی بود که ما داشتیم، اما هنوز آن را به پایان نرسانده بودیم. به صورت حتم درست هست که یک دنباله (نسخه دوم) ساختیم اما دنباله‌ها این روزها چیزی نیست که الزاما نیاز به آن‌ها باانجام گرفت.»

32406150780546538569 3 - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

ایده پچ‌کـــردن و آپدیت‌کـــردن گیم‌ها و عرضه محتویات الحاقی برای آن‌ها چیز جدیدی نیست اما لافتیس از منظر دیگری به آن نگاه می‌کند: «اگر یک پلتفرمر داشتید و می‌دانستید که این پلتفرمر تا ابد خانومدگی می‌کند چکار می‌کـــردید؟ هنوز در حالت آزمایشات و تست هستیم اما این همان چیزی هست که تفکر ساخانومدگان و طراحان را تغییر می‌دهد.» اکثر گیم‌ها در یک بازه‌ زمانی کوتاه هست که توسط گیمکنان مورد هستقبال قرار گرفته و گیم می‌شوند. چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر که این سود تنها مختص به این بازه کوتاه نباانجام گرفت؟ 

تغییر تفکر شاید برتصویر هم کار کند. زمانی که همکاران پرالت (که یک مهندس نرم‌افزار در مایکروسافت هست) به او گفتند که اجرای گیم‌های نسل نخست Xbox روی کنسول‌های اخیر غیر ممکن هست، تیم نرم‌افزاری دست به کار انجام گرفت تا به آن‌ها ثابت کنند که در اشتباه هستند. “بیل هستیل‌وِل” که مدیر پروژه Backwards Compatibility هست توضیح می‌دهد: «او گفت که من راه حل را پیدا می‌کنم. یک روز من را به دفترش کشاند و یک گیم را اجرا کـــرد.» کار پرالت شگفت‌انگیز بود. از زمان ظهور عصر کنسول‌های خانگی، ساخانومدگان دشوار‌افزار گیم‌ها را محکوم به مرگ پیش از بلوغ کـــرده‌اند.

158781507806243780 1%20 %20Co%20(2) - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

برای فیل اسپنسر (مدیر Xbox) تمرکز روی Backwards Compatibility فرصتی هست تا پتانسیل واقعی گیمینگ شناسایی شود: «من به گیم‌ها به شکل یک فرم هنری نگاه می‌کنم. گیم‌های کنسولی زمانی که نسل دشوار‌افزار قدیمی می‌شود به کنار گذاشته می‌شوند.» جالب هست بدانید که اسپنسر در سال ۱۹۸۸ به عنوان یک کارآموز وارد مایکروسافت انجام گرفت. او قبلا مشغول هدایت تیم مربوط به دانشنامه دیجیتال مایکروسافت به نام Encarta بود تا این‌که در سال ۲۰۰۷ وارد تجارت گیمینگ مایکروسافت انجام گرفت. «تجارت نیکوی برای دارنده‌ی محتویات در این صنعت وجود دارد اما برای گیمکنان نیکو هست که قادر به درک این موضوع باشند که چگونه این هنر در حال پیشرفت بوده هست.» مایکروسافت از سال ۲۰۰۵ که Xbox 360 عرضه انجام گرفت از Backwards Combatibility پشتیبانی کـــرده هست. نزدیک به نیمی از گیم‌های Xbox اصلی در سیستم جدید قابل اجرا بودند.

در حال حاظر هم زیاد از ۴۰۰ گیم Xbox 360 در سه نوع کنسول Xbox One قابل گیم هستند. تعدادی از گیم‌های Xbox اصلی هم قرار هست به زودی به این لیست اضافه شوند. ایده «سازگاری» که در آن گیم‌ها برای متداوم کار خواهند کـــرد یک مورد جدید برای صنعت کنسول‌ها هست.

وجود هر سه نوع One، One S و One X به صورت هم‌زمان در بازار خلاف چیزی هست که مایکروسافت ایده‌پردازی می‌کند. این آخرین پیچش در راه DirectX Box هست که در سال ۲۰۰۱ آغاز انجام گرفته بود. حالا هم دنبال همانی هست که بود: این که ساخت گیم‌های کنسولی افزایش شبیه ساخت گیم‌های PC شود. Xbox One آغازگر این مرحله، One S به عنوان میانجی و One X در نهایت آن‌ چیزی هست که به ساخانومدگان اجازه پیشرفت می‌دهد. این نکته هم حیاتی هست که هر عنوانی که برای One X عرضه می‌شود باید بر روی یک Xbox One ضعیف‌تر هم اجرا شود. برای ساخانومدگان این اجازه داده می‌شود که با ابزارهای نرم‌افزاری آشنایی کار بکنند. اسپنسر می‌گوید: «دشوار‌افزار جدید الزاما به این معنی نیست که کار نرم‌افزاری که پیش از این انجام داده‌ایم را باطل کند. در نسل‌های پیشین کنسولی، یک دست‌کاری وجود داشته که منجر به توقف امر سازگاری می‌انجام گرفت و باعث می‌انجام گرفت که همه را مجبور به خرید چیزهای جدید کند. بعضی اوقات حتی نسخه‌های یکسان از چیزهایی که آن‌ها در حال حاظر هم مالک آن‌ها هستند. محتویات باید چیزی باانجام گرفت که صنعت ما را رو به جلو ببرد. قصد من این هست که این محتویات تا جایی که می‌شود در جلو صف و به عنوان محوریت باانجام گرفت.»

28246150780676139371 1%20 %20Co%20(2) - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

صنعت کنسولی در گرفتن این پیام کند عمل کـــرده هست. “کریس تِکتور” که معمار نرم‌افزاری هستدیو‌های Turn 10 (ساخانومده Forza) هست می‌گوید: «به صورت حتم من فکر نمی‌کنم که خیلی طول کشیده باانجام گرفت دلیل که هیچ‌کس هم آن را درخوهست نکـــرده هست.» Forza Motorsport 7 پنجمین عنوانی هست که تیم تکتور بر روی ساختار Xbox One ساخته‌اند. «این چیزی هست که ساخانومدگان قادر به فرهنگ‌سازی و گسترش بوده‌اند.» پس من به این پرسش می‌رسم که این موضوع مربوط به بلوغ صنعت می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «بله منظور من همین هست.»

هستدیو Turn 10 به همراه باقی هستدیو‌های فرست‌پارتی مایکروسافت در برج مرکزی ردموند قرار دارد. زمانی که در ظهر به آن‌جا رسیدم، خیابان‌ها بی‌روح بود و مغازه‌ها هم با این‌که باز بودند اما همگی خالی بودند. مایکروسافت سه ساختمان دفتری بزرگ در بخش شرقی را به خود اختصاص داده هست. هستدیو Mojang هم در کنار هستدیو ۳۴۳ Industries قرار گرفته هست. Turn 10 به تازگی به آن طرف جاده نقل مکان کـــرده هست. برای “تیم تِکتور”، دلربایی One X موجب تفریح افزایش آن‌ها انجام گرفته هست. تکتور توضیح می‌دهد:« قبلا زمانی که یک قاصدک را روی یک گل در Forza 2 می‌گذاشتیم شاید می‌پرسیدید که دلیل باید چنین جزئیاتی را روی یک گل که کنار پیست مسابقه هست پیاده کنید؟ و این ما را خشمگین می‌کـــرد. حالا از این که چقدر می‌توانیم چنین جزئیاتی را در گیم بگذاریم شگفت‌زده هستیم.»

6776150780423140647 5 - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

تکتور یک آقا احساساتی با ابروهای پر‌پشت هست که به صورت راسخی اعتقاد دارد که حرکت صنعت گیمینگ به سمت ۴K و HDR از هر دو منظر تکنینکی و هنری قابل توجه هست: «راهی که ما انتخاب می‌کنیم تا یک صحنه را متعادل کنیم همان هنری هست که در هر رسانه خطی دیگری مشاهده می‌کنید. زمانی که آقام در مورد قدرت می‌شوند، فکر می‌کنند که قرار هست پیکسل‌های افزایشی را به خوردشان بدهید. اعتقاد من این هست که گیم‌ها هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که ویدیو‌ها قرار دارند. ما در حال حاظر تقریبا پایان چیزهایی که در ویدیو‌ها می‌بینید را هم تولید می‌کنیم، اما هنوز هم با گیم‌ها به آن مرحله نرسیده‌ایم. زیاد نسبت به راهی که پیش می‌رویم هیجان‌زده‌ هستم.» با نگاهی به گیم‌هایی که قرار هست در One X اجرا شوند، مشخص هست که صنعت هنوز هم به دشواری به فرمول‌های تست‌انجام گرفته و امتحان‌انجام گرفته متکی هست. 

زمانی که مایکروسافت و سونی پیکسل‌ها را از حد خود فراتر می‌برند، کنسول نوآورانه نینتندو به نام Switch صنعت را دچار یک شگفتی می‌کند. در ماه جولای، این شرکت اعلام کـــرد که این کنسول از زمان عرضه‌اش در ماه مارس نزدیک به پنج میلیون واحد فروخته هست و از پایان پیش‌بینی‌های آماری فراتر رفته هست. گیم‌ِ در هنگام عرضه کنسول که The Legend of Zelda: Breath of the Wild نام دارد، تبدیل به یکی از مورد تمجید‌ترین گیم‌های تاریخ انجام گرفته هست که به صورت حتم از فریم‌ریت‌ها و گرافیک نه تعدادان نیکو برخوردار هست که افزایش مدیون نقاشی روغنی هست تا فتورئالیسم ۴K. پِنِلو می‌گوید: «صحبت در مورد نینتندو متداوم دشوار هست دلیل که آن‌ها زیاد منحصر به فرد هستند. شرکت ما یک شرکت تکنولوژی هست و مشتریان ما عملکـــرد را می‌پسندند. آن‌ها گرافیک‌های سطح بالا را می‌خواهند. این فردا ما هست. بنابراین سونی و ما در این فضا گیم می‌کنیم و نینتندو در یک فضای دیگر.» اوایل امسال، یوشیاکی کویزومی که یکی از افراد اصلی پشت ساخت Switch هست از اسرار نوآوری نینتندو پرده برداشت: «الزاما مربوط به تکنولوژی نیست.» برای مایکروسافت تصویر این موضوع صدق می‌کند: نوآوری و هنر به تکنولوژی متصل هستند.

شاید بپرسید پس دلیل Xbox تا به این لحظه وارد صنعت واقعیت مجازی که زیادی آن را یک قدم منطقی برای سرگرمی می‌دانند نانجام گرفته هست؟ پنِلو پاسخ این پرسش را داده هست که در این رویداد می‌توانید مشاهده کنید.

1796415078054648314 5%20(2) - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

مایکروسافت امیدوار هست که قدرت افزایش تنها منجر به افزایش فروش تلویزیون‌های ۴K نشود بلکه باعث شود که گیم‌ها احساس افزایشی هم به گیمکن بدهند. تِکتور در حالی که صدایش با سرعت و هیجان به گوش می‌رسد می‌گوید: «لحظه‌ای را تصور کنید که در یک هوای بارانی مسابقه می‌دهید، آن هم در ناحیه Nürburgring و در یک ماشین اختصاصی و در این لحظه صدای برخورد قطرات به بدنه را می‌شنوید و این احساس به شما دست می‌دهد که طوفان شروع انجام گرفته هست و در درون یک حس ناآشنا و هیجانی ایجاد می‌شود.» لافتیس به شکل کم‌تر احساسی‌تر توضیح می‌دهد: «همگی این‌ها مربوط به آن بخش‌ها هست: گرافیک‌، صداگذاری و شبیه‌سازی. در حال نبرد به همراه ماشین هستید تا آن را در جاده نگه دارید و در این نقطه آن لحظات خاص به وجود آمده و به سراغ شما می‌آید. من از این موضوع مطلع هستم که این مورد مربوط به روان بودن انیمیشنی هست و می‌دانم که صحنه عمق زیادی دارد و پر محتوا هست»، لافتیس در این لحظه مکث کوتاهی می‌کند و به من خیره می‌شود و می‌گوید: « اما این تاثیر احساسی هست که من آن را پیش‌بینی نکـــردم».

در نهایت به نظر می‌رسد که کنسول Xbox One X خروجی از هزاران ساعتی هست که کارکنان مایکروسافت عاشقانه بر روی توسعه آن کار کـــرده‌اند و چیزی که ما در ماه فردا مقابمان قرار می‌گیرد، محصولی ارزشمند و قابل احترام هست که اهداف و بلندپروازی‌های فوق‌العاده‌ای را درون خود دارد.

مترجم: صدرا شریعتی

17580150780729618898 1%20 %20Co%20(2) - قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

قصه‌ی شگفت‌انگیز ساخت Xbox One X

pardisgame.net