نقد و بررسی ویدیو نگار • عسل فردا

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

نقد و بررسی ویدیو نگار

دسته بندی : متن موزیک تاریخ : یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶

نقد و بررسی ویدیو نگار

خلاصه دهستان:

نگار ( نگار جواهریان ) دختر جوانی هست که خودکشی پدرش را باور ندارد و احساس می کند که این هشدارات اشتباه هست. از این جهت خود او دست به کار می شود تا حقیقت را بیابد اما..

کارگردان :

رامبد جوان : گیمگر و کارگردانی که تعداد سالی هست با اجرای مجموعه تلویزیونی محبوب « خندوانه » به محبوبیت فراوانی رسیده هست. وی سالها به عنوان گیمگر در تلویزیون و سینما فعالیت کـــرده و به صورت حتم در این میان آثاری نظیر « ورود جناب آقاان ممنوع » را نیز کارگردانی کـــرده که از جمله موفق ترین ویدیوهای کمدی سینمای ایران محسوب می شود.

درباره ویدیو « نگار » :

در روزهایی که اغلب آثار سینمایی در ایران فضایی آپارتمانی دهستانشان را روایت می کنند، « نگار » اثر متفاوتی محسوب می شود که با مولفه های سینمای سورئال و تا حدی جنایی – اکشن، ساخته انجام گرفته تا مخاطب سینمای ایران تجربه جدیدی را در سالن سینما پشت سر بگذارد. سالنی که سالههست درش به روی آثار شاخص جهانی در چنین ژانری بسته انجام گرفته تا تماشاگر ایرانی با فقر هیجان و تفکر، به تماشای تولیدات سینمای کشورش بنشیند و با کاهشین میزان توجه به محتوای آثار بنگرد. « نگار » اما با رویکـــردی متفاوت به سینما آمده تا این قاعده کلی را تغییر دهد و راهی جدید در سینمای ایران همواره نماید. اما مشکل اینجهست که پایان این تغییرات در نقابِ ویدیو به چشم می خورد و فضایی که در پَسِ نقاب وجود دارد، حال و هوای متفاوتی دارد!

http://asalefarda.ir/wp-content/uploads/2018/01/1515913220_865_phoca_thumb_l_7.jpg

ویدیو جدید رامبد جوان برخلاف آثار کمدی قبلی اش که در میانشان « ورود جناب آقاان ممنوع » موفق ترین کار محسوب می شود، فضایی معماگونه و گاهاً سورئال دارد بطوریکه می بایست انتظار هر اتفاق عجیبی را قصه داشت. « نگار » برای ساختاری که در نظر گرفته گاهاً به آثار مشهوری نظیر « بزرگراه گمانجام گرفته » دیوید لینچ نیز گریزی می خانومد تا با الگوبرداری از آثار موفق و مشهور این سبک، بتواند جای پای خود را در این سینما مستحکم سازد. اما مشکل اینجهست که فرمی که رامبد جوان برای روایت قصه اش در نظر گرفته، حفره های کوچک و بزرگ فراوانی دارد که اجازه لذت بردن از اثر را به تماشاگر نمی دهد.

معمولا در روایت آثار جنایی در زمینه های سورئالیستی، ویدیوساز سعی می کند تا با ارائه کدهای مشخص به مخاطب او را در حل پازل هایی که در طول دهستان ایجاد کـــرده کمک کند تا بتواند به درک درستی از قصه و فضایی که در ذهن ساخانومده اثر می گذرد برسد. اما در « نگار » این اصل رخ نمی دهد و هیچ کد و نشانه ای وجود ندارد تا بتوان نشانه ای از هوشمندی نویسنده را در ویدیو جستجو کـــرد. ویدیو متشکل از ترکیب صحنه های وهم و واقعیتی هست که به موازات یکدیگر به تصویر کشیده می شوند که به صورت حتم المان های و دستاوردهای اوهام در این مکان به واقعیت هم کشیده می شود تا ثابت شود مرزی میان آن دو وجود ندارد، اما بدون هرگونه توضیحی برای این تصمیم.

http://asalefarda.ir/wp-content/uploads/2018/01/phoca_thumb_l_10.jpg

در واقع ویدیو به آسودهی مرز میان خیال و واقعیت را درهم می شکند تا به فضای فانتزی دست یابد که در آن هر اتفاقی محتمل به نظر می رسد. اغلب ویدیوسازان مطرح برای ساخت چنین آثاری، سرنخ های گاهاً مبهم و پیچیده ای از ویژگی های عجیبی که در روایت قصه اثرشان از آن هستفاده کـــرده اند را بر جای می گذارند تا بحث های داغی را در روزهای پس از تماشای ویدیو میان علاقه مندان به سینما سبب شود، یعنی کاری که لینچ در پایان طول دوران ویدیوسازی اش انجام داده هست! اما در « نگار » هیچ ایده و سرنخی وجود ندارد و به نظر می رسد که ویدیوساز زیاد از اینکه به درک درستی از فضای سورئال در سینما رسیده باانجام گرفت، درگیر ظاهر و جذابیت های بصری آن انجام گرفته باانجام گرفت و قواعد بی هویت که برای شخص او جذاب بوده را به دهستان اضافه کـــرده تا احتمالاً شاید خوشایند مخاطبین دیگری هم باانجام گرفت!

« نگار » همچنین از ارائه یک تصویر مشخص درباره قهرمان دهستان ناتوان هست بطوریکه تماشاگر کاهش می تواند انگیزه های این قهرمان عجیب را درک کـــرده و با او همراه شود. در نمونه ای نسبتاً مشابه، شخصیت عروس در « بیل را بکش » خانومی با انگیزه های انتقام جویانه معرفی می شود که دلایل خشم و نفرت او به نیکوی در طول دهستان برای تماشاگر عیان می گردد و نقطه ابهامی برای مخاطب بر جای نمی گذارد. اما در « نگار » قهرمان دهستان دائم در کش و قوس رفت و آمدها و دیالوگ های ضعیف و شعاری هست که سعی انجام گرفته به تبعیت از آثار جنایی مطرح، کوتاه و پرمایه باانجام گرفت اما در اجرا، ضعیف و سطحی از آب درآمده و دردی هم از مشکلات ویدیونامه دوا نمی کند و این ضعف مخصوصاً در سکانس های اکشن افزایش نیز به چشم می آید.

http://asalefarda.ir/wp-content/uploads/2018/01/phoca_thumb_l_8.jpg

تجربه جدید ویدیوسازی رامبد جوان اگرچه قابل ستایش هست و در سینمای ” درام زده ” ایران یک حرکت مثبت تلقی می شود، اما فاقد پختگی لازم می باانجام گرفت. ساخت آثار سورئال با رگه های جنایی نیازمند هوش سرشار نویسنده و تسلط کارگردان بر ژانر و ویژگی های تعیین کننده آن می باانجام گرفت که « نگار » فاقد آن می باانجام گرفت. به صورت حتم در « نگار » ویدیوبرداری تماشایی و موسیقی شنيدنی کریستوف رضایی نیز به گوش می رسد اما در بخش ویدیونامه ، « نگار » ساده تر و سطحی تر از آن هست که بتواند در ذهن مخاطب معما ایجاد کند و در اکشن نیز ضعیف تر از آن هست که مخاطب را به وجد بیاورد. در نهایت بار دیگر باید گفت که تلاش رامبد جوان برای رسیدن به تجربه ای جدید در سینما تحت هر شرایطی قابل ستایش هست.

3 Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

.

به خانواده ویژه عسل فردا بپیوندید

نام ویدیو : نگارngard2kidfd

کارگردان : : رامبد جوان

ویدیونامه : احسان گودرزی

تهیه کننده : رامبد جوان

مدیر ویدیوبرداری: بهرام بدخشانی

گیمگران :

نگار جواهریان

محمدرضا فروتن

آتیلا پسانی

مانی حقیقی

و…

/ مووی مگ
/ سایت سرگرمی عسل فردا